M-am dat iar cu Sony a6500


Am mai scris aici despre Sony a6500. Prima oara mi-am dat cu parerea dupa ce a fost anuntat, iar a doua oara, dupa o sesiune de hands-on la Londa, cand a fost lansat in Europa.

Am primit la teste Sony a6500

Sunt sigur ca va asteptati la un review marca aLLin™ cum v-am obisnuit de fiecare data cand am pus mana pe cate-o jucarie noua, de interes mare pentru cat mai multa lume. Nu as vrea sa va dezamagesc, dar sunt sigur ca ma veti intelege: din cele 3 saptamani cat a fost la mine, 1 saptamana mi-am petrecut-o la proteste si vreo 10 zile am fost lat in pat (o sa imi vedeti fata din prima zi cand m-am simtit cat de cat in stare sa stau mai mult de 15 min pe scaun in clipurile de mai jos).

Asadar mare lucru nu am apucat sa fac cu el, dar din fericire, zic eu, am reusit sa acopar si sa punctez cateva lucruri importante pe care noul a6500 le pune pe masa.

Sony a6500 vs a6300

Ce are in plus a6500 fata de a6300?

  • stabilizare pe 5 axe “in-body”
  • un shutter complet nou, garantat pana la 200.000 de declansari
  • Slow and Quick motion – poate fi selectat framerate-ul de redare al clipurilor realizate pentru a vedea cum va arata actiunea capturata de pana la 50 de ori mai rapid (quick motion, un fel de timelapse) sau de 4 ori mai incet in cazul Slow motion
  • Se pot extrage fotografii din clipurile 4k, ce vor avea o rezolutie de 8MP
  • noi functii de metering – Highlight weighted mode si Entire Screen average mode
  • Spot metering in punctul de focus – masoara expunerea acolo unde punem punctul de focus, o functie care mie mi se pare absolut necesara. De asemenea se poate alege dimensiunea zonei masurate – standard sau large
  • compensarea expunerii in incremente mai mici de pana la 1/6 (se poate alege)
  • aparatul poate comunica prin BT cu un telefon pentru ca acesta din urma sa ii trimita locatia GPS pentru inregistrarea in exif-ul imaginilor
  • controlul la distanta prin Camera Remote mult imbunatatit – se poate alege unde sa fie salvate imaginile (camera sau PC, camera si pc etc.) si ce anume sa fie trimis in cazul cand se trage RAW+Jpeg.
  • LCD cu touchscreen
  • Touch to Focus Spot pe video
  • meniu complet nou

Nu va voi putea raspunde la intrebarea:

Se merita sa trec de la Sony a6300 la Sony a6500?

Asta pentru ca pe video nu am apucat sa testez mai nimic, si chiar si asa, tot mi se pare greu de raspuns. De la a6000 la a6500 clar se merita sa treci daca bugetul iti permite, asta e clar. Am zis-o si mai demult: a6500 e ce ar fi trebuit sa fie de la inceput a6300-le.

Gata cu vorbaria

De cand a aparut a6500-le si de asemenea si 70-200 G Master pe care deja il detin mi-am spus ca s-a cam terminat cu discutiile cum ca aparatele mirrorless nu sunt bune pentru sport, BIF (birds in flight) sau orice alta actiune ce implica urmarirea unor subiecte ce se misca rapid.

Ca un facut, la o zi dupa ce am primit aparatul de la Sony Romania, fie-mea participa la un concurs de atletism in sala. Oh-da! Nu numai sport, dar si sala, adica ceva conditii de iluminare nu tocmai fericite.

Ce credeti ca am facut primul lucru?

Normal ca am tras rafala si AF-C si modul Expand Flexible Spot. A fost tare la inceput ca imi alegeam punctul pe touch screen si de acolo aparatul prelua el, continuand foarte bine tracking-ul.

Se pare ca nu mi-am facut prea bine lectiile si ca am fost haplea, aruncadu-ma direct la 11 fps. Daca as fi ramas pe modul Hi simplu, fara +, tracking-ul ar fi fost si mai bun (nu ca ar fi avut multe cadre ratate si cum am tras eu).

De ce ai trage la asa frame-rate mare? Din doua motive:

  1. sa surprinzi actiunea in punctul culminant
  2. sa ai sanse mai mari la cadre perfect in-focus

Nu ma pricep la sport pentru ca nu prea am tras, desi mi-as dori foarte mult sa mai am ocazii de a fotografia, sa-mi fac mana si ochiul. Nu e usor, trebuie sa anticipezi, sa simti unghiurile, sa le cauti, sa alergi de colo colo, sa fii cu ochii in paispe’.

Mi-a placut foarte mult, iar camera m-a ajutat extraordinar de mult. Viteza de focus este incredibila, cine-ar fi crezut ca dupa ce “minunea” de atunci a6000-ul a uimit prin performantele sale de focus, sa mai iasa ceva care sa duca pe noi culmi focalizarea.

Sistemul de focus 4d cu 425 de puncte phase detect nu ar putea sa lucreze atat de bine fara un procesor de imagine rapid. Pe langa deja cunoscutul Bionz, a6500-le vine cu un modul Front End LSI (care imbunatateste si mai mult viteza de procesare) si cu un buffer imens. Toate acestea impreuna fac din micutul a6500 o mitraliera gata de lucru in orice moment.

Scuzati fata de om epuizat dupa mai mult de o saptamana de tras cu febra si alte cele:

Am folosit LCD-ul touchscreen foarte mult in sesiunea de atletism, mutand fericit de colo colo punctul de focus, chiar si cu aparatul la ochi. Metoda aleasa de focus: Lock-on AF: Expand Flexible Spot in mod AF-C.

Desi meniul este complet nou, reorganizat pe culori si categorii (spre ex setari legate de video nu mai sunt imprastiate prin tot meniul), cu siguranta mai e mult loc de imbunatatiri, pentru ca multe functii mi se par redundante. Chiar legat de sistemul de focus, sunt atatea chestii de-ti dau cu virgula (chiar si la 3 ani de utilziare intensiva de sistem e-mount alpha), pentru ca exista mai multe metode de Tracking. Cel mentionat mai sus insa mi se pare cel mai potrivit, pentru ca iti poti alege de unde sa inceapa tracking-ul (Spot) iar de acolo aparatul incepe focalizarea continua cu urmarirea subiectului detectat initial cu toate cele 425 de puncte de focus ce acopera aproape tot senzorul.

Dupa cum ziceam fericirea cu Touchscreen-ul nu a tinut prea mult. Nu ma intelegeti gresit, este genial sa alegi punctul de focus asa, extrem de rapid. Doar ca implementarea din Sony a6500 este departe de a fi matura, sau de a oferi o experienta touch demna macar de a fi comparata cu un telefon touch entry level.

In modul touchpad (adica glisarea degetului pe ecran pentru a “trage” dupa el punctul de focus acolo unde se doreste) are un lag enervant si nu este precis deloc. Cu cat se ingrasa mai mult ecranul (de la amprente), cu atat merge mai greu. In celalalt mod, touch-screen, e suficient doar sa atingi zona de pe ecran unde vrei sa sara automat punctul de focus. Aici, e posibil sa nu detecteze atingerea, si sa o ignore, un alt motiv de frustare.

Dupa una rece, mai vine una calda. Calda de tot, atat de calda incat pentru mine cel putin, mi se pare cea mai importanta chestie adusa de catre Sony in directia imbunatatirii utilizarii aparatelor sale. Cred ca nici nu a fost marketata pe undeva (poate lor nu li s-a parut asa important) sau si-au dat seama cat de frustranta era implementarea anterioara incat au rezolvat-o in modul silent.

Ei bine, acum, cand tragi de la brau sa zicem, cu ecranul rabatat si iti aproprii prea mult aparatul de burta (pt stabilizare sau a trece neobservat, depinde ce doreste fiecare), ei bine, imaginea nu mai trece automat pe EVF cum se intampla la absolut toate modelele anterioare. Au implementat in mic switch care ii spune senzorului de proximitate sa-si vada de treaba lui si sa nu se mai activeze atunci cand ecranul e rabatat.

E atat de stupid de simpla si logica chestia asta inca nu-mi dau seama cum le-a luat atat sa rezolve o problema care a mancat multi nervi multora. Cand pui aparatul la ochi, oricum ecranul LCD trebuie sa fie complet la locul lui (si daca nu e tot il impingi cu nasul) asa ca abia atunci senzorul de proximitate va muta imaginea automat pe EVF.

Demo:

Pe partea de video nu am multe sa va spun pentru ca am filmat foarte putin cu el, in paralel cu a7R II la protestele din capitala impotriva celebrei ordonante. Clipul este mai jos:

Daca nu ma imbolnaveam as fi avut multe de testat, mai ales functia Quick and Slow motion care permite realizarea de timelapse-uri sau slow-motion-uri direct din filmare si aparat (o functie pe care aparatele Panasonic din seria GH o aveau demult). Dar asta e motiv sa revin asupra aparatului, mai ales ca vine primavara si revin pasarile la noi. Testul suprem aici va fi, cand voi incerca sa trag BIF cu a6500-le si 70-200 GM cu teleconvertorul 2x.

Pana atunci va mai las cu o mica galerie de imagini.

#rezist

Author: Alin Popescu

Inginer ca formare, grafician ca meserie, fotograf ca mod de viata, Alin este pasionat de tot ce inseamna tehnologie si scrie articole detaliate pe intelesul tuturor.

Share This Post On

2 Comments

Leave a Reply