Sony A6400 – fotografia se schimba


Sony a6400 este una dintre cele 3 camere aparute in gama Sony A6xxx dupa ce producatorul nipon a dat “lovitura” cu modelul de baza a6000 (model care inca se vinde cu mult succes in toata lumea, cred eu cel mai longeviv mirrorless de pe piata).

Au aparut Sony a6300 si apoi Sony a6500, fiecare aducand noutati si imbunatatiri modelului de baza, ultimul focalizandu-se foarte mult si pe partea video.

Acum, intra in scena modelul Sony a6400, cumva plasat in gama sub Sony a6500 pentru ca nu are IBIS (in body image stabilisation) dar si pentru ca pretul este destul de mult sub a6500 (4.999 lei fata de 6.699 lei).

Sony A6400 noul model APS-C recent lansat

O parere strict personala:

Sony a6400 este cu adevarat urmasul de drept al lui a6000

Stiu ca multi nu vor fi de acord cu mine, dar consider modelul acesta cu toate noutatile cu care vine, chiar peste Sony a6500, chiar daca nu are IBIS, macar din punct de vedere al inovatiilor.

Este o camera perfecta pentru calatorii, familie si de ce nu, asa cum si Sony a promovat-o, pentru vlogging, ca tot e la moda.

Sunt convins ca deja stiti multe despre a6400, mai ales daca va intereseaza domeniul asta care se numeste vlogging si probabil ati citit deja tot ce s-a scris si ati vazut tot ce s-a filmat legat de el, cu tot ce a insemnat carcotelile legate de n-are aia, n-are ailalta, nu merge nu stiu ce, etc.

Eu o sa le demontez pe rand, cred eu, cu argumente concrete! Sa o luam direct cu prima:

Sony a6400 nu are IBIS (in body image stabilisation)

Asa este, nu are si cumva asta a fost si lucrul de care s-au plans cei mai multi. Nu spun ca nu este util, mai ales pe partea de video, dar:

Majoritatea obiectivelor Sony sunt deja stabilizate optic, si cumva ideea de vlogging implica un obiectiv wide, care nu va accentua foarte mult miscarile utilizatorului. Practic cu Sony 10-18 F4 OSS (vezi aici detalii) nu mai simti deloc nevoia IBIS-ului din a6500.

Daca mai folosim si un ghimbal atunci cu siguranta dispare complet nevoia de stabilizare din aparat/obiectiv.

Lipsa IBIS din a6400 a ajutat ca pretul sa fie mai mic si aparatul sa consume mai putin (bateria este aceeasi ca in a6500 dar tine mai mult).

Ecranul rabatabil al lui a6400 este pozitionat nefericit

De al doilea lucru de care s-a legat lumea la aparitia lui a6400 a fost ecranul rabatabil 180 de grade in sus, si nu in lateral cum e la alti producatori care ofera deja camere agreate de vloggeri.

Eu nu sunt vlogger dar sunt realist si va spun ca prefer oricand sa mă vad in axul obiectivului si nu in lateral. Veti vedea in micul episod “simulator” de vlog pe care l-am facut ca de cele mai multe ori mă uit in ecran si nu in obiectiv (greseala de incepator in ale vlogging-ului prin care toti “profesionistii” au trecut), dar privirea mă da foarte greu de gol pentru ca privesc doar putin peste obiectiv.

Daca ecranul ar fi fost in lateral, privirea ar fi aratat complet aiurea atunci cand te-ai uita in ecran.

Bine, bine, si cum te vezi, ca lumea spune ca microfonul blocheaza ecranul?!

Sursa: lumea

Acum raspund si eu cu o intrebare: conform carui manual de vlogging este montarea microfonului obligatorie pe patina blitului? Adica de ce trebuie sa il punem fix acolo? Un mic bracket, sau un mini-cage (atat de util pentru montat alte accesorii extrem de necesare in video) rezolva situatia elegant, iar “structura” camerei de vlogging nu se schimba.

Imagine Jason Wong

Lipseste head-phone jack, nu poti monitoriza sunetul din a6400

Va rog sa-mi aratati un singur vlogger cu casti in urechi, conectat la camera cu care se filmeaza pentru a monitoriza sunetul pe care il inregistreaza.

Sa fim seriosi, da, este nevoie sa monitorizam sunetul daca folosim camera intr-o productie video (dar acolo deja vorbim de monitoare si recordere externe care oricum ofera aceasta posibilitatea) unde a6400-le este ideal ca un B-cam, dar in vlogging?! Pe bune?

Asta a fost set-up-ul meu spre exemplu, dar se poate si mai minimalist cu un microfon mai mic si un bracket simplu, liniar.

Am ales insa acest L-bracket pentru a avea un grip suplimentar, in cazul in care nu mai doream sa folosesc mini-trepiedul Manfroto Pixi. Microfonul este Rode Video Mic Pro dar se poate folosi cu succes si VideoMicro tot de la Rode.

Si cum e totusi Sony a6400 in vlogging?

Sperand ca am lamurit “neajunsurile” de care s-a plans internetul, va las sa urmariti un mini episod de posibil vlog. Pentru lucrurile gresite nu dati vina pe camera, ci pe utilizator: nu mă vad sub nici o forma facand vlogging pentru ca nu mi se pare ca pot transmite cum trebuie un mesaj, nu stiu sa acopar un subiect, nu am un subiect, etc.

Bonus, la final am cerut ajutorul unui expert, care pe langa in a mi-l oferi, m-a si trollat fin (va las pe voi sa descoperiti si sa ridicati mana in comentarii :D)

Adevaratele inovatii din Sony A6400

Acum ca am lamurit aspectul cu vlogging-ul, sa revenim totusi la ce este a6400-le si ce aduce nou.

Practic, spuneam si in titlu, dupa mine este adevaratul urmas al lui a6000, o camera pe care o vrei mereu cu tine, fie ca esti in drumetii montane, sau cu familia in concediu, sau cu copilul in parc (sau de ce nu si cu catelul la plimbare, vedem imediat de ce zic asta). Ati inteles ideea, este o camera buna la toate, pe care te poti baza indiferent daca ai sau nu vreun pic habar de fotografie sau video.

Sony a6400 duce fotografiatul la un alt nivel prin prisma (in primul rand) a sistemului de focalizare, asistat de AI. Da, ati citit bine: AI = artificial intelligence. Ce face mai precis? Pai invata subiectul si stie sa il urmareasca mult mai bine: detecteaza fata sau ochiul subiectului (fie el acum si animal de companie, pana in prezent functiona doar pe oameni), apoi urmareste pattern-uri, culori asa incat nu mai pierde subiectul urmarit chiar daca acesta dispare temporar din cadru. Cum? Cam asa:

Ca un facut parca, dupa articolul in care povesteam cum setam corect camerele Sony pentru functia de EYE-AF (citeste aici), in noul model functia a fost regandita, meniul la fel, asa incat acum nu mai e nevoie sa apasam nici un buton pentru a detecta ochiul si a focaliza pe el.

Daca a6400 vede o fata, atunci cauta si ochii si daca ii gaseste (si o face foarte bine chiar si daca subiectul este departe de camera) focalizeaza automat pe ei, folosind functia de tracking constant pe ochi. Daca pierde ochiul, revine pe fata, daca pierde si fata urmareste subiectul dupa pattern-uri sau culori, cu acel dreptunghi pe care il vedeam mai sus. Iata un exemplu cu Andreea in parc:

Meniul a fost si el imbunatatit. Daca aveti timp 45 de minute si vreti sa auziti o engleza a mea de balta, am acoperit intreg meniul lui a6400 intr-un clip dedicat cu mici explicatii pe ici pe colo. Se pare ca a fost gasit util, pentru ca l-au publicat si cei de la SonyAlphaRumors.com.

Iata un mic rezumat al noilor meniuri din Sony A6400, daca v-a fost prea lene sa parcurgeti tot clipul de mai sus 🙂

Se preteaza Sony a6400 la fotografiat pasari in zbor?

Desi tracking-ul nu are nici o problema sa tina pasarea in focus, fie ca avem un backgound liber (precum cerul sau apa) fie ca e aglomerat, cel mai greu este sa reusesti tu sa tii pasarea permanent in cadru, adica sa o urmaresti.

Cu Sony G Master 100-400, la 400mm si luand in calcul factorul de crop al lui a6400 (fiind un model APS-C factorul este 1.5x), practic tragi cam cu 600mm in echivalent full frame. Daca pui si Teleconvertorul 1.4x ajungi la o focala de 860mm, aproape imposibil sa reusesti sa tii ceva in cadru daca se misca foarte rapid :).

Dar nu despre asta e vorba, ci despre faptul ca a6400-le este destul de lent la descarcat buffer-ul pe card. In rafala de 11 cadre pe secunda (after view) sau 8 cps (cu live-view, insa cu intunecarea viefinderului pentru fractiuni de secunda) reuseste sa traga undeva la 116 cadre (jpeg standard) sau 46 de cadre compressed RAW. Nu e tocmai un mini A9, probabil asta va fi rezervat unui posibil Sony A7000 (daca zvonurile se vor adeveri).

Noua functie interval a lui Sony a6400

Cu totii ne-am plans cand Sony a scos fara nici o explicatie aplicatiile PlayMemories din camerele de noua generatie. Probabil cea mai folosita dintre toate era aplicatia Timelapse, pentru ca e mult mai usor sa ii spui camerei sa faca ceva, decat sa folosesti o telecomanda cu intervalometru.

Iata ca functia interval isi face aparitia direct in a6400 si este implementata extrem de bine (si va fi disponibila si cu noile firmware updates in A9, A7 III si A7R III).

Functia Interval (timelapse)

Avem la indemana o multime de controale, atat de necesare in realizarea unui timelapse de succes. In pagina 2, putem alege inclusiv sa avem prioritate la interval, mai precis, daca tragem in mod Aperture Priority si timpul de expunere devine mai lung decat intervalul ales (sa ne gandim la un apus), atunci camera va da prioritate intervalului, pentru a nu rat cadre si a sacada clipul final.

Unii ar putea carcoti iar, ca nu se realizeaza automat din camera filmul final, ci doar se salveaza imaginile din interval, insa pentru un control absolut, nici nu vrem asa ceva. Daca si daca vrem neaparat “film” direct din aparat, avem la dispozitie modul S&Q (slow and quick) si alegem acolo 1s la cadenta clipului, astfel putem obtine o accelerare a actiunii cu un interval de 1 secunda (dar nu mai lung).

La final

Noul a6400 desi este o camera entry/mid level poseda functii si un sistem de focalizare demne de camerele pro. Vazand toate acestea, ne putem imagina foarte usor ce urmeaza sa apara in gama pro, fie ea APS-C sau Full frame de la producatorul nipon.

Fotografia se schimba, fotografiatul se schimba, iar modul de creare de continut nu inseamna numai imagini statice. Deja aceste doua arte se imbina intr-un mod fascinant si cu pasi mult mai rapizi decat unii “conservatori” ar putea tine pasul :).

Inchei cu o mini-galerie de imagini realizate cu a6400-le si cu parerea de rau ca micul accident cu spatele (nu e gluma in episodul de vlog, chiar am ajuns la urgente) mi-a “rapit” din timpul necesar de testare a acestei camere.

Author: Alin Popescu

Inginer ca formare, grafician ca meserie, fotograf ca mod de viata, Alin este pasionat de tot ce inseamna tehnologie si scrie articole detaliate pe intelesul tuturor.

Share This Post On

Trackbacks/Pingbacks

  1. Prima întâlnire cu Sony a6400 | Dan Pandrea - […] obiectiv capabil, Sony a6400 devine foarte bun pentru fotografia de wildlife. Vedeți mai multe în articolul lui Alin. Eu…

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.