Timpul, cu viteza melcului


Cam asa se poate raporta trecerea timpului in genul asta de fotografie. Mai precis, timpul sta pe loc, totul ingheata pentru o mili-fractiune de secunda, ca sa zic asa… E vorba de “high-speed photography“. Zic pe engleza, ca nu imi vine acum un termen mai potrivit din limba noastra materna.

_atn3116

De cateva zile, numai dupa ora 11 noaptea am ajuns acasa, fiind prezent in studio de la terminarea programului de la servici si pana la acea ora tarzie. Prima zi a fost de probe, de incercari, de unul singur. A fost greu, mai ales cu sincronizarea, cu stransul resturilor, cu pregatirea pentru urmatorul cadru.. etc

Ieri am avut ajutoare, de fapt un singur ajutor, dar mare de tot. Tin sa ii multumesc inca o data, si pe aceasta cale lui Cristi. Fara el nu as fi obtinut ce veti vedea mai jos. Si nu ma refer strict la ajutor fizic, ci si ajutor “intelectual” pentru ca nu o data a venit cu idei super.

Dar sa incepem povestea de azi :). Cum spuneam mai sus, e vorba de high-speed foto. Mai precis, capturarea in imagine statica a momentului cand un balon plin cu apa, explodeaza strapuns de o sageata de darts. Sa o luam cu cele necesare. Avem nevoie de urmatoarele:

  • un blit rapid (sau mai multe) – de obicei, speedlight-urile destinate montarii pe aparat sunt cele mai rapide blituri la indemana oricui. Prin rapid, ma refer la durata reala a descarcarii luminoase care pentru SB-800-le pe care il folosesc sta cam asa:
    • 1/1050 sec.   at M1/1 (full) output
    • 1/1100 sec.   at M1/2 output
    • 1/2700 sec.   at M1/4 output
    • 1/5900 sec.   at M1/8 output
    • 1/10900 sec. at M1/16 output
    • 1/17800 sec. at M1/32 output
    • 1/32300 sec. at M1/64 output
    • 1/41600 sec. at M1/128 output
  • un declansator la distanta pentru blit – se poate declansa si manual, dar e mai comod la distanta, iar un commander wireless pentru blituri se gaseste pe e-bay la preturi derizorii
  • o camera destul de intunecoasa si spatioasa
  • ceteva zeci de baloane
  • muuulta rabdare

_atn3044

In poza de mai sus am folosit umbrela pentru a lumina setup-ul, adica pentru poza de making-of. La fotografiatul propriu-zis nu am folosit decat cele 2 SB-uri, pe unul din ele avand un gel colorat, albastru.

Mi-am ales diafragma de lucru f22 pentru un camp de profunzime foarte mare, am pus aparatul pe trepied, prefocalizand in zona unde avea sa se intample actiunea si apoi trecandu-l pe manual focus, pentru ca aparatul sa nu mai piarda timp cu focalizarea la fiecare cadru. Obiectivul folosit a fost un Nikon Micro 105 f2.8

Timpul de expunere l-am ales tinand cont de viteza de sincronizare maxima la care puteam lucra, si anume 1/250 s. Am preferat un timp scurt, pentru a putea trage cateva cadre in rafala, sporind sansele de a surprinde “explozia” mai in detaliu. Puteam la fel de bine sa trag cu timp de 20-30 s, pentru ca fiind complet bezna in camera, miscarea ar fi fost inghetata complet de blituri, atunci cand ar fi fost declansate. Dezavantajul e ca trebuie sa te sincronizezi perfect, pentru ca nu ai la dispozitie decat un cadru/spargere de balon. Un exemplu mai jos, unde timpul de expunere a fost de 2 secunde. Miscarea a fost inghetate de blituri. E vorba de o sedinta mai veche, in care am fotografiat diferite obiecte cazand in apa.

_atn1523-edit

Initial am plecat cu ceva simplu, un balon umplut cu apa de la robinet, suspendat deasupra unui sac de plastic pentru ca apa continuta in balon sa nu cada direct pe podea. Mai si sare, dar trebuie sa limitezi la maxim revarsarile de apa. Nu de alta, dar dupa 2-3 incercari risti sa inoti in baltile formate :).

Eu cu declansatorul in mana, Cristi cu sageata de darts pregatita am inceput sa numaram, el tare eu in gand, sincron cu el: 1, 2, 3. La trei, sageata zbura. De cateva ori, de proba, prin fata balonului, sa vedem unde o prindeam eu in cadru si incercand sa ne imaginam si momentul exploziei balonului.

_atn3344

Aici, e un exemplu de declansare “precoce”, ca sa zic asa :). Sageata a fost prinsa inainte de a putea strapunge balonul. Chiar si in rafala de 1/250 s, urmatoarea poza nu a mai prins nimic, decat ceva stropi tarzii, in cadere libera. Atat de repede se petrece totul. Aruncati iar un ochi la prima poza din acest post. Si inca unul. Ati vazut? Si acela e un exemplu de prea devreme. Dar e unic, nu am mai reusit sa il obtinem si nici nu cred ca vom mai reusi vreodata. De ce spun asta? Daca ati observat cu atentie, varful sagetii e deja intrat in balon cativa milimetri, numai ca explozia inca nu se declansase.

_atn3116crop

Acea mica umbra e de fapt varful sagetii deja intrat in balon.

Probabil ca de mult ati “scrolat” mouse-urile la pozele de mai jos, plictisiti de bla-bla-urile de pana acum. Ce atata teorie domnule, vrem sa vedem rezultate. Ei bine, iata-le. O rafala de 3 cadre, foarte bine sincronizate, surprinzand cele 3 stadii ale unei explozii de balon umplut cu apa:

_atn33551De fapt au fost 2 baloane, unul in altul, umplute dupa cum urmeaza: in primul balon am pus o bila de golf (nu intrebati de ce, experimentati cu orice va vine prin cap sau la indemana). Dupa bila, am turnat cateva picaturi de colorant albastru. Am labartat bine al doilea balon, si l-am bagat pe primul cu tot cu bila in el. In al doilea balon am pus colorant galben, tot asa, cateva picaturi. Apoi, de la chiuveta, apa intre cele doua baloane, dar nu foarte multa. In ultima faza, am umplut bine cu apa balonul cel mai de la interior, le-am legat si suspendat, si apoi Cristi si-a facut datoria de tintas sef. Asa de bine a dat, ca a lovit cu sageata fix bila de golf. In poza din centru, si bila si sageata sunt in masa de apa, abia in al treilea cadru ele fiind surprinse cum cadeau. Efectul cu balon in balon si culori diferite a fost de exceptie, se poate vedea cum cele doua culori se intrepatrund la mijloc. Sa nu uitam, fiecare cadru surprins a durat fix 1/10900 dintr-o secunda (am tras cu bliturile la putere 1/16) si s-au succedat la interval de 1/250 (atat cat i-a luat aparatului sa traga cadru dupa cadru).

In loc de baloane se pot folosi si prezervative. Nu radeti, sunt mult mai elastice si mai rezistente, se intind mai mult, tin mai multa apa, si la explozie, se retrag extrem de rapid, lasand apa in forma de dinaintea exploziei pentru mai mult timp.

_atn3289

Pentru o inertie si mai mare, se pot folosi si alte lichide in afara de apa, cum aveam sa descoperim noi aproape din greseala.

_atn3388

In poza de mai sus, lichidul este un ameste de apa cu colorant si oua batute :). Batute de soarta si de noi, pentru ca ne-am straduit sa surprindem si momentul exploziei unui ou strapuns de o sageta de darts. V-ati mira sa va spun ca nu prea are loc, coaja fiind extrem de rezistenta, reusind sa opreasca sageata in ou:

_atn3244

_atn3246

Pozele au fost rotite in post-procesare pentru a obtine cadre si mai interesante. Nu va limitati, experimentati mereu. Eu asa fac. Spre exemplu al doilea ou zici ca are antena wireless, poate ca e o statie spatiala. Primul sigur e un mosquito extraterestru 🙂

Dar nu v-am aratat barza, care aduce in cosulet ceva, cine stie ce o fi …

_atn3310

De gaina fara cap nu mai zic nimic. Doar vi-o arat si pe ea

_atn3293

Ca si la fotografiat fum, sau picaturi in coliziune, mereu se obtin forme diverse. E bine sa incercati cat mai mult pentru a obtine ce va doriti cu adevarat.

Ce mi-am dorit eu cel mai mult din acest experiment, am reusit cu mare bucurie sa surprind o singura data in toate aceste incercari (si nu au fost putine). Si anume momentul cand balonul inca nu s-a retras complet, iar apa pastreaza in intregime forma initiala. Va prezint cu mare placere o fotografie pe care nu cred ca o voi putea surprinde inca o data si nici prea curand

_atn3226

Un vis devenit realitate 🙂

Inchei aici cu vorbaria, mai atasez cateva explozii spectaculoase. Nu ezitati sa ma intrebati orice doriti legat de subiect, raspund cu placere.

_atn2875_atn3355o_atn3215_atn3205_atn3061_atn3067

Related to strobist water drop.

Author: Alin Popescu

Inginer ca formare, grafician ca meserie, fotograf ca mod de viata, Alin este pasionat de tot ce inseamna tehnologie si scrie articole detaliate pe intelesul tuturor.

Share This Post On

11 Comments

  1. Nu pot sa spun decat Felicitari! A meritat efortul, orele nedormite si chiar el, experimentul.
    Am citit tot postul si am ramas placut surprins. O sa il mai buchisesc si o sa revin cu siguranta cu intrebari.
    Multumim pentru spectacolul fotografic!

    Post a Reply
  2. Foarte tare ! Iti dau o sugestie pentru cadrele finale sterge orice rest de balon sau sageata. Imaginile sunt abstracte merg foarte bine vandute pentru design interior si cred ca nimeni nu-si doreste sa vada sageata sau restul de balon. Nu stiu de ce dar sunt sigur ca o sa le vinzi . Bravo ! Superb ! Excelent !

    Post a Reply
  3. Salut!
    Ca sunt superbe nu trebuie sa-ti mai zic. Nu vreau sa ma gandesc cata munca necesita.

    Insa… eu cred ca urmatorul pas ar fi sa folositi baloane de diverse forme ba poate chiar sa incercati sa strapungeti doua de-odata. Zic si eu!
    Cu paharul cum s-a procedat? Ce era in pahar? Apa simpla sau cola?

    Post a Reply
    • In pahar era apa de la mai multe baloane.. se aduna intr-o cadita de plastic, si a fost aruncat in sus, pentru a verifica lumina si viteza. Era un test dar a iesit ceva interesant si din el.

      Post a Reply
  4. Se vede ca ati muncit mult. Am incercat si eu sa fotografiez lucruri aruncate in apa. Foarte greu cu sincronizarea. Iti trebuie nervi de otel 🙂

    Si eu cred ca ar arata mai bine daca ai scoate sagetile. Pune la vanzare, se vinde !

    Spor in continuare.

    Post a Reply
    • Ca la Narcis, iti zic, daca stii ceva posibili clienti, nu ezita sa ii trimiti incoace 🙂

      Post a Reply
  5. Un articol care m-a captivat. Detalii foarte bune, explicate astfel incat sa fie usor intelese.
    Felicitari. Un experiment senzational. La fel si rezultatul.

    Post a Reply

Leave a Reply