High speed photography – varianta cu buget redus


High speed

Va place fotografia de mare viteza, cand ingheti miscari ce dureaza cateva fractiuni de secunda, precum explozia unui balon cu apa?

_ATN3226p_3X2

Ai incercat sa realizezi asa ceva si nu prea ti-a iesit? Ai crezut ca numai cu echipamente ultra scumpe se poate realiza, dupa ce ai citit pe internet tutoriale avansate unde se vorbeste despre “sound triggers”, lasere si alte dracovenii?

Practic ai nevoie de un sistem care sa aiba timp de raspuns foarte mic, si sa declanseze aparatul si luminile la miimi de secunda dupa ce balonul s-a spart.

Ce-ar fi sa va spun ca acel sistem îl avem foarte la indemana, si mai presus de toate este ca invata cu fiecare incercare facuta. Este vorba despre Creier, si va voi invata cum sa-l folositi pentru high speed photography 🙂

Putina teorie

Inainte de orice, trebuie sa intelegem ce inseamna high speed photography si cum putem obtine astfel de cadre. Practic, trebuie sa avem un timp de expunere extrem de scurt. Si cand zic extrem de scurt, mă refer la ceva mai mic decat ce poate aparatul foto 1/8000s.

Pai si daca ne trebuie mai mic de atat si aparatul nu poate, ce facem? Îl setam chiar si la 15-20 de secunde si mergem mai departe 🙂

Inghetam miscarea din lumini. Si cele mai bune pentru asta sunt alea pe care le cam avem cu totii la indemana, mai precis Speedlights-urile (Speedlites pt canonisti :P).

Aici intervine teoria, dar nu dezvolt prea mult, pentru ca au facut-o altii. Miscarea e inghetata mult mai bine cu cat durata impulsului luminos este mai scurta. Datorita constructiei, luminile de studio au aceasta durata destul de lunga si nu prea sunt bune pentru high speed photograhy (exceptandu-le pe acelea dedicate).

Unii producatori ofera valori pentru T.5 si T.1, prima reprezentand timpul in care intensitatea pulsului luminos scade la 50% din putere dupa maxim, iar cea de-a doua, timpul in care intensitatea luminoasa ajunge iar la 0 dupa maxim. Practic pe noi, acesta din urma ne intereseaza sa fie foarte scurt, pentru ca altfel apar “dare” in picaturile ce explodeaza la spargerea balonului.

Asa ca folosim flash-urile mici care au alt tip de constructie si la care cu cat puterea e mai mica, cu atat durata impulsului luminos e mai scurta.

impuls luminossursa grafice

In primul grafic avem un blit Canon 430EX setat la putere maxima 1/1. Vedem ca ajunge foarte repede la maximul intensitatii luminoase, dar apoi scade lent (mă rog, lent cand vine vorba de viteza luminii) ca intensitate pana ajunge la zero. Setat la 1/2 din putere, îl vedem cum i se taie “gazul”, electronic si intensitatea scade brusc dupa un timp, pentru ca la 1/32 din putere sa nici nu mai ajunga la maximul intensitatii luminoase, si deja sa-i fie taiat “curentul”.

Astfel, timpul cat avem lumina e foarte scurt, cu cat puterea e mai mica. Ca idee, astia sunt timpii T.1 in functie de putere pentru un Speedlight (cam oricare dintre acestea sau acestea)

1/1050 sec.   la M 1/1 (full)
1/1100 sec.   la M 1/2
1/2700 sec.   la M 1/4
1/5900 sec.   la M 1/8
1/10900 sec. la M 1/16
1/17800 sec. la M 1/32
1/32300 sec. la M 1/64
1/41600 sec. la M 1/128

Deja pe la 1/32 din putere, avem timpi de expunere de 2 ori mai scurti decat timpul minim de 1/8000s al aparatului foto.

Destul cu prostiile. Zi-mi cum fac

Daca nu ati inteles nimic din cele de mai sus, sau daca ati sarit direct aici, nu-i problema. Norocul face ca treaba sa mearga si fara sa stim cele de mai sus 🙂

In primul rand, avem nevoie de un spatiu maricel de lucru nu de alta dar se face multa apa pe jos si e bine sa avem loc sa punem si o cadita de copii si eventual si o folie de plastic cum am pus eu sa nu baltesc tot studioul.

Apoi este nevoie sa putem face bezna complet, zero lumina, astfel incat chiar si la un timp de expunere de 15-20 secunde, poza sa iasa complet neagra. Ne ajuta si o diafragma foarte inchisa la acest lucru.

Acum, sa aplicam teoria cu putere mica pentru timpi foarte scurti. Eu am lucrat cu bliturile la 1/64 din putere si dupa cum se vede in imaginea de mai sus, am avut 3 bucati.

_ATN3215cr

Nu uitati o regula importanta: intensitatea luminii scade cu inversul patratului distantei. La fel, ea creste cu acelasi raport, asa ca daca puterea e mica, castigam apropiind mai mult bliturile de actiune, dar nu prea aproape, sa nu se ude. O punguta prinsa cu banda elastica peste blit, ajuta foarte mult. Nu exista riscul sa se incinga blitul prea tare, pentru ca la puterile acelea mici, nici o sansa de “overheating”.

Trebuie sa avem aparatul fixat pe trepied, absolut necesar in astfel de situatii. Balonul umplut cu apa l-am atarnat de un brat metalic (boom sau girafa, cum vreti sa ii spuneti, precum acesta).

Am reglat luminile sa bata fix pe balon, am prefocalizat si apoi am mutat apratul pe focus manual alegand o diafragma destul de inchisa, verificand in prealabil expunerea sa fie corecta. Cand lucram stict numai cu blituri ca sursa de lumina, expunerea nu e influentata de timpul de expunere ci doar de diafragma.

Bliturile au fost declansate cu trigere wireless deloc scumpe, precum acestea.

Sincronizarea este totul

Nu se poate sa obtii imaginea perfecta din prima. Trebuie sa tot umpli la baloane si sa le spargi pana ajungi sa te sincronizezi perfect. Cum spuneam, creierul invata cand e momentul sa trimita impulsul nervos catre degetul declansator 🙂 Si pe langa faptul ca invata sa se sincreonizeze, mai presus de toate incepe sa anticipeze anumite actiuni, asa ca timpii de reactie ajung sa fie foarte mici.

Este nevoie de doua persoane: unul sa sparga balonul, altul sa declanseze.

Eu l-am avut pe Cristi, un bun prieten, care arunca in mod constant sagetile de darts de la nici 1 m distanta de balon, in campul meu vizual sa pot sincroniza miscarile. In momentul cand sageata pleca din mana lui complet, cam atunci apasam eu pe butonul declansator. Pana la urma ne-am sincronizat perfect, si am obtinut imaginea de la inceputul articolului. Imi doream foarte mult sa surpind cadrul in care balonul inca invelea apa si nu era explodat complet. Ala e momentul cel mai greu de prins, dar dupa vreo 20 de incercari a iesit. A fost ultima poza a zilei, pentru ca acolo doream sa ajungem 😀

Alte trucuri

1. Culorile pot fi adaugate foarte usor cu gradienti in Photoshop, sau puteti merge mai departe si sa vedeti ce se intampla si cum se mixeaza culorile natural. Astfel in poza de la inceput am facut in felul urmator:

  • m-am chinuit putin sa bag un balon in altul
  • l-am umplut cu putina apa pe cel din exterior si am pus cateva picaturi de cerneala de imprimanta Magenta in el
  • l-am umplut apoi complet pe cel din interior si in el am pus, ati ghicit Cyan
  • bum! explozie de culoare

2. Legat de lumini, este bine sa fie cat mai laterale fata de balon, aprox la 90 de grade fata de aparat, pentru ca apa se ilumineaza bine din acest unghi. La fel si fumul, pe care apropos, daca aveti un fumator pe langa voi, îl puteti ruga sa traga in plamani din tigara si apoi sa umfle balonul cu acel aer “toxic”. Efect cool garantat. Daca mai punem si niste filtre colorate pe blituri, avem si mai multa culoare.

3. Puteti folosi orice va trece prin cap, nu numai baloane. Am atarnat pana si oua crude si le-am spart. Am pus lapte in balon in loc de apa, pentru o matuire a lichidului.

4. Use your BRAIN!

Galerie high speed photography

Asa nu

Va spuneam ca bliturile mici ingheata miscarea si nu timpul de expunere. Dar iata ce se intampla daca incercam cu lumini de studio, care sunt foarte “puturoase” la high speed. Explozia balonului si a picaturile de apa, creeaza “dare”, mici liniute pe traiectoria urmata de fiecare picatura.

_ATN3061

Author: Alin Popescu

Inginer ca formare, grafician ca meserie, fotograf ca mod de viata, Alin este pasionat de tot ce inseamna tehnologie si scrie articole detaliate pe intelesul tuturor.

Share This Post On

Trackbacks/Pingbacks

  1. O sa fie un weekend exploziv - high speed reloaded | Allin Popescu - […] ca articolul publicat recent despre fotografia de mare viteza (vezi articol) mi-a starnit amintiri placute, si pentru ca am…

Leave a Reply